Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych i podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli. Wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, które umożliwiają szerokie wykorzystanie TIK i upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym wspomaganie procesu kształcenia uczniów. Wyposażenie lub doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne w ramach Programu umożliwi szerokie wykorzystywanie TIK i doprowadzi do upowszechnienia interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym będzie wspomagać proces kształcenia uczniów w szkołach.
W ramach programu do naszej szkoły zakupiono 2 interaktywne monitory dotykowe. Uatrakcyjni to prowadzone zajęcia i jednocześnie zapewni nauczycielowi duży komfort użytkowania. Monitor interaktywny to tablica lekcyjna XXI wieku. Trudno dziś sobie wyobrazić współczesne nauczanie bez użytkowania technologii informacyjno-komunikacyjnych właściwie we wszystkich przedmiotach w zakresie edukacji podstawowej i ponadpodstawowej. Kształcenie umiejętności korzystania z aplikacji komputerowych oraz zasobów i komunikacji w sieci, kładące nacisk na rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, jest nie tylko aspektem ułatwiającym przyswajanie wiedzy przez ucznia i nauczanie przez nauczyciela. To również bardzo ważny proces wspierający dzieci i młodzież w rozwijaniu wielu kompetencji przydatnych w życiu codziennym. Technologie informacyjno-komunikacyjne niewątpliwie wpływają na szybkość uczenia się, choćby ze względu na łatwy i błyskawiczny dostęp do potrzebnych informacji. Dodatkowo multimedialność zasobów elektronicznych zwiększa atrakcyjność tematów, które uczniowie powinni omówić wraz z nauczycielem, co także ułatwia przyswajanie treści.
W ramach programu powołano e- koordynatora, który brał udział w spotkaniach koordynatorów innych szkół w ramach międzyszkolnej sieci współpracy. Wyznaczono również zespoły samokształceniowe. Do ich zadań należało monitorowanie wykorzystania tablicy, wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami poprzez udostępnianie scenariuszy zajęć.
Spotkania e- koordynatorów:
8 listopada 2018 roku w PSP w Sławnie odbyło się I spotkanie w ramach „Międzyszkolnej Sieci Współpracy" nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu „Aktywna Tablica".
W obradach uczestniczyli e- koordynatorzy:
Przebieg spotkania:
11 marca 2019 r. w PSP w Wolanowie odbyło się II spotkanie w ramach „Międzyszkolnej Sieci Współpracy" nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu „Aktywna Tablica".
W obradach uczestniczyli e- koordynatorzy oraz opiekunowie sal lekcyjnych wyposażonych w interaktywne monitory dotykowe.
Przebieg spotkania:
Dnia 13 maja 2019 r. w PSP w Mniszku odbyło się spotkanie e- koordynatorów działań w zakresie TIK w ramach programu "Aktywna Tablica".
Ustalenia ze spotkania:
Lekcje otwarte
W ramach projektu "Aktywna tablica", by popularyzować nowoczesne technologie, w naszej szkole zorganizowano trzy lekcje otwarte dla wszystkich nauczycieli w ramach „Międzyszkolnej Sieci Współpracy".
Wykaz otwartych lekcji:
1. 14.11.2018 r. - temat: Progress Check 1 – powtórzenie i utrwalenie materiału - liczebniki porządkowe i daty (klasa 4). Cel ogólny: utrwalenie słownictwa związanego z datą i kalendarzem. - prowadzący: p. Marta Stępień
2. 05.04.2019 r. - temat: Wybierz działanie - gra matematyczna (klasa 2). Cel ogólny: wykorzystanie ozbotów podczas zajęć z uczniami na zajęciach utrwalających tabliczkę mnożenia - prowadzący: p. Beata Stanik.
3. 08.05.2019 r. - temat: Pierwsze spotkanie z ozbotem (oddział przedszkolny).Cel ogólny: wykorzystanie tablicy interaktywnej i robotów „ozbotów” podczas zajęć w oddziale przedszkolnym - p. Beata Stanik.
Uczestniczenie w lekcjach otwartych w ramach sieci współpracy:
Przykłady dobrych praktyk
CIEKAWE LINKI
https://otwartezasoby.pl/darmowe-zdjecia-z-sieci-skad-brac-jak-korzystac/
http://nowoczesnenauczanie.edu.pl/12-najlepszych-stron-z-materialami-do-tablicy-interaktywnej
KAHOOT - bezpłatna platforma do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów - https://kahoot.com
CODE.ORG - https://code.org/ - nauka kodowania
PixBlocks: Nauka programowania, kodowania dla dzieci - https://pixblocks.com
E-DOŚWIADCZENIA W FIZYCE - http://e-doswiadczenia.mif.pg.gda.pl
MATZOO.PL
http://www.matzoo.pl/sprawdziany/zestaw-2-moje-pierwsze-kieszonkowe_43_302
KLIKANOWO
https://klikankowo.jimdo.com/zaj%C4%99cia-komputerowe-kodowanie/
KALIGRAFOWANIE
http://www.kaligrafowanie.pl/?q=node/46
POJEMNOŚCI
https://learningapps.org/watch?v=pyfuonc7a01
PisuPisu.pl - GRY EDUKACYJNE
PI-STACJA - MATEMATYKA
Język angielski -nauka słówek z wymową online, strona przeznaczona dla dzieci - http://www.learningchocolate.com/
OEIIZK - www.oeiizk.edu.pl - Komputer w szkole: wiele scenariuszy lekcji różnych przedmiotów, w tym do zajęć reedukacji.
SCENARIUSZE