Olimpiada z fizyki
(Konkurs przedmiotowy MKO dla uczniów województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2013/14)
Termin przeprowadzenia konkursu: 07 października 2013 roku, godz. 12:00.
Cele konkursu.
- Rozwijanie zainteresowań związanych z fizyką i ciekawości poznawczej uczniów.
- Rozwijanie u uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas rozwiązywania zadań i problemów oraz planowania i opisu doświadczeń.
- Rozbudzanie twórczego działania uczniów.
- Kształtowanie samodzielności w zdobywaniu i rozszerzaniu wiedzy fizycznej wykorzystując różne źródła informacji.
- Promowanie uzdolnionych nauczycieli i szkół.
Zakres wiedzy i umiejętności wymagany na poszczególnych etapach konkursu.
Na wszystkich etapach uczeń powinien wykazać się umiejętnościami:
- przeliczania wielokrotności i podwielokrotnosci (przedrostki mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-); przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina, doba);
- rozróżniania wielkości danych i szukanych;
- odczytywania danych z tabeli i zapisywania danych w tabeli;
- rozpoznawania proporcjonalności prostej na podstawie danych liczbowych lub na podstawi wykresu oraz posługiwania się proporcjonalnością prostą;
- sporządzania wykresu na podstawie danych z tabeli (oznaczania wielkości i skali na osiach), a także odczytywania danych z wykresu;
- rozpoznawania zależności rosnącej i malejącej na podstawie danych z tabeli lub wykresu oraz wskazywania wielkości maksymalnej i minimalnej;
- zapisywania wyniku pomiaru lub obliczenia fizycznego z dokładnością do 2-3 cyfr znaczących;
- planowania doświadczenia lub pomiaru, wybierania właściwych narzędzi i przyrządów fizycznych;
- posługiwania się pojęciem niepewności pomiarowej;
- opisywania przebiegu i wyniku przeprowadzonego doświadczenia, wyjaśniania roli użytych przyrządów, wykonywania schematycznego rysunku obrazującego układ doświadczalny;
- wyodrębniania zjawiska z kontekstu, wskazywania czynników istotnych i nieistotnych dla wyniku doświadczenia oraz szacowania rzędu wielkości spodziewanego wyniku.
ETAP I (szkolny)
Zakres merytoryczny treści konkursu.
Uczestnicy konkursu powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi wybrane treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu fizyka na III etapie edukacyjnym, zgodnie
z rozporządzeniem, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r. poz. 977).
Zakres merytoryczny konkursu dotyczy treści nauczania następujących działów tematycznych podstawy programowej:
- Właściwości materii.
- Ruch i siły.
- Energia i jej przemiany.
Wymagania doświadczalne:
- wyznaczanie gęstości substancji,
- wyznaczanie prędkości przemieszczania się,
- pomiar siły wyporu,
- wyznaczenie masy ciała za pomocą dźwigni dwustronnej,
- wyznaczenie ciepła właściwego wody.