Olimpiada z fizyki

Utworzono: wtorek, 05 listopad 2013 Opublikowano

(Konkurs przedmiotowy MKO dla uczniów województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2013/14)

Termin przeprowadzenia konkursu: 07 października 2013 roku, godz. 12:00.

Cele konkursu.

  1. Rozwijanie zainteresowań związanych z fizyką i ciekawości poznawczej uczniów.
  2. Rozwijanie u uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas rozwiązywania zadań i problemów oraz planowania i opisu doświadczeń.
  3. Rozbudzanie twórczego działania uczniów.
  4. Kształtowanie samodzielności w zdobywaniu i rozszerzaniu wiedzy fizycznej wykorzystując różne źródła informacji.
  5. Promowanie uzdolnionych nauczycieli i szkół.

Zakres wiedzy i umiejętności wymagany na poszczególnych etapach konkursu.

Na wszystkich etapach uczeń powinien wykazać się umiejętnościami:

  • przeliczania wielokrotności i podwielokrotnosci (przedrostki mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-); przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina, doba);
  • rozróżniania wielkości danych i szukanych;
  • odczytywania danych z tabeli i zapisywania danych w tabeli;
  • rozpoznawania proporcjonalności prostej na podstawie danych liczbowych lub na podstawi wykresu oraz posługiwania się proporcjonalnością prostą;
  • sporządzania wykresu na podstawie danych z tabeli (oznaczania wielkości i skali na osiach), a także odczytywania danych z wykresu;
  • rozpoznawania zależności rosnącej i malejącej na podstawie danych z tabeli lub wykresu oraz wskazywania wielkości maksymalnej i minimalnej;
  • zapisywania wyniku pomiaru lub obliczenia fizycznego z dokładnością do 2-3 cyfr znaczących;
  • planowania doświadczenia lub pomiaru, wybierania właściwych narzędzi i przyrządów fizycznych;
  • posługiwania się pojęciem niepewności pomiarowej;
  • opisywania przebiegu i wyniku przeprowadzonego doświadczenia, wyjaśniania roli użytych przyrządów, wykonywania schematycznego rysunku obrazującego układ doświadczalny;
  • wyodrębniania zjawiska z kontekstu, wskazywania czynników istotnych i nieistotnych dla wyniku doświadczenia oraz szacowania rzędu wielkości spodziewanego wyniku.

ETAP I (szkolny)

Zakres merytoryczny treści konkursu.

Uczestnicy konkursu powinni wykazać się wiedzą i umiejętnościami obejmującymi wybrane treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, w części dotyczącej przedmiotu fizyka na III etapie edukacyjnym, zgodnie
z rozporządzeniem, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 30 sierpnia 2012 r. poz. 977).

Zakres merytoryczny konkursu dotyczy treści nauczania następujących działów tematycznych podstawy programowej:

  1. Właściwości materii.
  2. Ruch i siły.
  3. Energia i jej przemiany.

Wymagania doświadczalne:

- wyznaczanie gęstości substancji,

- wyznaczanie prędkości przemieszczania się,

- pomiar siły wyporu,

- wyznaczenie masy ciała za pomocą dźwigni dwustronnej,

- wyznaczenie ciepła właściwego wody.

Sunday the 22nd. Publiczna Szkoła Podstawowa w Wolanowie. Hostgator coupon - All rights reserved.