Średniowieczna wizyta
25 marca 2022 r. klasa „O” uczestniczyła w pokazie historycznym w wykonaniu Grupy Artystycznej REKONSTRUKTO, która przedstawiła dzieciom „Życie i kulturę w średniowieczu”. Zaprezentowano obyczaje epoki oraz ekwipunek i uzbrojenie rycerzy. Podczas spotkania odbyło się pasowanie na rycerza. Każde dziecko miało możliwość obejrzeć kolekcję rekwizytów, a nawet je przymierzyć. Była to żywa lekcja historii, która w interesujący sposób przybliżyła minione czasy. Z pewnością na długo pozostanie w pamięci uczestników.
Solidarni z Ukrainą
W Ukrainie od miesiąca toczy się wojna. Nasi sąsiedzi tracą życie, domy, dorobek całego życia. Dzieci nie mogą chodzić do szkoły i razem z mamami, babciami a czasem z obcymi ludźmi muszą uciekać ze swojej ojczyzny, szukając bezpieczeństwa i pomocy w innych krajach.
W PSP w Wolanowie uczy się już jedenaścioro uczniów w pięciu klasach: 1c, 3c, 4a, 5a, 6b i 7a. Wszyscy zostali serdecznie i miło przyjęci do zespołów klasowych a wychowawcy, pedagog szkolny i inni nauczyciele starają się jak najtroskliwiej nimi zaopiekować.
23 marca 2022 roku z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego w szkolnej bibliotece doszło do spotkania z ukraińskimi kolegami, w którym uczestniczyli: pan dyrektor Zbigniew Sarnat, pani wicedyrektor Bogusława Marszałek, pani bibliotekarka, pani pedagog, panie polonistki i opiekunki SU. Poznaliśmy bliżej naszych gości. Dowiedzieliśmy się, że przyjechali do nas ze Lwowa, Tarnopola i Zaporoża. Dziewczynki mają na imię Svietłana, Oksana, Olesia, Sylwia, a chłopcy: Aleksander, Kyrol, Mikolaj, Ruslan Bogdan i Nazar. Na powitanie otrzymali od SU i Rady Rodziców drobne prezenty. Słodki upominek przekazały im też dziewczynki z aktywu bibliotecznego. Spotkanie zakończył wspólny spacer po szkole i zabawy integracyjne. Samorząd Uczniowski zadbał, by każdy ukraiński uczeń miał w swojej klasie polskiego opiekuna, do którego może zwrócić się o pomoc.
Dzieci będą się uczyć języka polskiego pod okiem kilku nauczycieli z naszej szkoły.
Witamy wiosnę!
Uczniowie klasy 6c naszej szkoły wreszcie doczekali się- OGNISKO! Umawialiśmy się na nie od wielu miesięcy... 24 marca udało się i świętowaliśmy nadejście wiosny. Zaprosił nas kolega z klasy i dzięki jego gościnności spędziliśmy kilka godzin na świeżym powietrzu pod czujnym okiem wychowawczyni oraz pani Moniki Gibały. Było dużo śmiechu, trochę ruchu, wspólnej zabawy i pyyysznej kiełbaski z ogniska! Słoneczna pogoda sprzyjała dziecięcym harcom i gwarantowała świetne humory.
Agnieszka Wlazło
W gronie czytelników szkolnej biblioteki
W dniu 11marca 2022 roku w Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Wolanowie odbyło się pasowanie na czytelnika uczniów klas pierwszych. Celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz systematycznego rozwijania umiejętności czytania.
Pasowanie to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Zanim jednak uczniowie złożyli przyrzeczenie, poznali regulamin biblioteki, dowiedzieli się, jak należy dbać i czego nie wolno robić podczas użytkowania książki. Pierwszoklasiści obejrzeli także inscenizację wykonaną przez uczennice z Aktywu bibliotecznego. Przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą szanować książki, a bibliotekarka dokonała pasowania każdego z uczniów.
Na pamiątkę pierwszoklasiści otrzymali wyprawki czytelnicze przygotowane przez Instytut Książki w ramach kampanii ,,Mała książka – wielki człowiek”, której strategicznym celem jest rozwój czytelnictwa wśród dzieci w różnych grupach wiekowych. Projekt realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W skład wyprawki wchodziły: książka ,,Pierwsze abecadło”, broszura informacyjna dla rodziców i opiekunów ,,Książką połączeni, czyli uczymy się czytać razem” oraz kreatywny alfabet. Zestaw ten będzie przypominał dzieciom o tym uroczystym wydarzeniu.
Uczniowie otrzymali także list bibliotekarki do rodziców na temat korzyści płynących z czytania i o ważnej roli książki w życiu każdego człowieka.
W organizację tego wydarzenia włączyła się p. B. Rosińska, p. A. Wlazło i p. K. Gałka.
Opracowała: Monika Gibała
Jak wiosna to ....
"PTASIE RADIO" Juliana Tuwima
"Teatr z klasą" przy PSP im. Jana Pawła II w Wolanowie
„BUGS TEAM CHARACTER”
W klasach 1-3 przeprowadzony został konkurs języka angielskiego pt. „BUGS TEAM CHARACTER”. Należało w nim za pomocą dowolnej techniki zilustrować wizerunek ulubionego bohatera podręcznika. Zainteresowanie konkursem było duże, wpłynęło 29 prac, wszystkie pomysłowe i kolorowe. Wyłonienie zwycięzców okazało nie lada wyzwaniem. Po burzliwych obradach jury przyznało miejsca na podium i 6 wyróżnień.
Oto laureaci:
Zdobyte miejsca |
Imię i nazwisko ucznia |
Klasa |
I miejsce |
Maja Staniszewska |
1a |
II miejsce |
Amelia Domagała |
1b |
III miejsce |
Weronika Staniszewska |
3b |
Wyróżnieni |
Gabriela Mortka |
1a |
Nagrody ufundowane zostały przez wydawnictwo Macmillan. Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie, gratulujemy zwycięzcom i wyróżnionym. Zachęcamy do udziału w kolejnych konkursach językowych.
Marta Stępień
Magdalena Zarębska
Dzień bez plecaka
Pierwszy dzień wiosny 2022 roku wypada tradycyjnie 21 marca. To data przyjścia wiosny kalendarzowej. Ta astronomiczna zawitała do naszego kraju w niedzielę, 20 marca 2022 roku o godzinie 16.33.
W Polsce zazwyczaj pierwszy dzień wiosny hucznie był obchodzony w przedszkolach i młodszych klasach szkół podstawowych. Uczniowie przygotowywali tak zwaną marzannę, którą później topili w pobliskiej rzece lub stawie. 21 marca to również dzień wagarowicza, który można obchodzić w szkole na wesoło. Samorząd Uczniowski PSP w Wolanowie zorganizował „Dzień bez plecaka”. Uczniowie zapakowali swoje podręczniki, zeszyty i przybory nie w tradycyjny szkolny plecak, lecz we wszystko inne, co im podpowiedziała fantazja. Kreatywność uczniowska nie miała granic! Były taczki, wózki dziecięce i sklepowe, garnki, szuflady, poduszki, walizki, jeden odkurzacz i .... traktor z przyczepą! Najciekawsze pomysły zostały nagrodzone punktami z zachowania i słodkim upominkiem.
POWITANIE WIOSNY
W dniu 21 marca klasa 4a z PSP w Wolanowie pod opieką pań: Anny Kosiec i Moniki Gibały oraz klasa 4 z PSP w Sławnie otrzymały zaproszenie z GCKiB w Wolanowie, aby wspólnie powitać Wiosnę.
Zgodnie z pradawną tradycją dzieci wzięły udział w zwyczaju palenia i topienia Marzanny,
którą wcześniej samodzielnie przygotowały. Marzanna - to nazwa kukły, a jej topienie, zgodnie z ludowymi wierzeniami oznacza pożegnanie zimy oraz budzenie się do życia przyrody, a więc początek wiosny.
Pierwszy dzień wiosny obchodzony był w urokliwym miejscu, na łąkach nad stawami w Chałupkach Łaziskich, przy pięknej słonecznej i prawdziwie wiosennej pogodzie. Atrakcją było pieczenie kiełbasek na ognisku, rozgrywki sportowe oraz gry i zabawy w plenerze.
W związku z tym, że tradycji stało się zadość- nareszcie mamy Wiosnę!
Anna Kosiec
Szkolny Dzień Kolorowej Skarpetki
21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa. To święto ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. Jego celem jest podniesienie świadomości na temat życia i potrzeb osób z zespołem Downa. 21 marca - nie jest to przypadkowa data - osoby z tą chorobą w 21. parze chromosomów mają je trzy, zamiast, dwóch, co jest przyczyną wielu nieuleczalnych dysfunkcji. Od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje ONZ, a symbolem święta stały się kolorowe skarpetki – jest to tzw. "Dzień Kolorowej Skarpetki". Szkolne Koło Caritas razem z p. Beatą Rosińską również przyłączyło się do akcji z tej okazji. Jak?
1. Na znak solidarności uczniowie założyli kolorowe skarpetki -w dwóch różnych kolorach lub w paski, w kropki, długie albo krótkie, Wyglądając nieco odmiennie, wysłaliśmy sygnał, że akceptujemy odmienność osób z zespołem Downa. Charakter tego gestu był wesoły i przyjazny! Małe gesty mają wielkie znaczenie, mogą przysłużyć się niwelowaniu barier i przezwyciężaniu krzywdzących stereotypów.
2. Udekorowaliśmy naszą szkołę kolorowymi skarpetkami wykonanymi przez uczniów z papieru. Zrobiło się barwnie, oryginalnie, inspirująco. Mamy nadzieję, że zachęcały one do rozmowy na temat różnorodności, wyjątkowości i integracji osób z zespołem Downa.
3. Na szkolnej tablicy znalazły się informacje o tej chorobie- uczniowie interesowali się, przystawali, czytali. Oby wiedza była skutecznym lekarstwem na bezduszność i obojętność.
Agnieszka Wlazło