To, co lubię z fizyki ...
Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean.
Isaac Newton
,,...słyszę i zapominam, widzę i pamiętam, robię i rozumiem”.
Doświadczenia fizyczne lub samodzielnie wykonać pomoce dydaktyczne niezbędne do ich wykonania.
Poniżej przedstawione są fotografie tych pomocy, a ich wystawę będzie można oglądać na Dniach Otwartych naszej szkoły.
Oto niektóre z nich:
Eksperyment naukowy, nazywany potocznie doświadczeniem, od dawnych czasów jest źródłem wiedzy o prawach fizycznych i pomaga w ich weryfikacji. Wszyscy fizycy chwalą sobie sam fakt, jak przeprowadzanie doświadczeń ułatwia docieranie do prawdy i odkrywanie nowych praw fizycznych. Jednym z pierwszych ludzi chwalących taki tok postępowania naukowego był ksiądz Józef Rogaliński, znany nam jako autor pierwszego polskiego (!) podręcznika fizyki (wydanego w roku 1756 w Poznaniu, w drukarni zakonu jezuickiego). nazywa on doświadczenie fizyczne dociekaniem prawdy, które rozlewa na duszę niejaką słodycz i rozkosz,
Fizyka, jej nauczanie a doświadczenie fizyczne.
Współcześnie niemożliwe wydaje się nauczanie przedmiotu, jakim jest fizyka, bez wprowadzenia do programu doświadczeń. Na szczęście nie ma już podręczników, które pomijałyby tak ważną kwestię. Opis zjawisk fizycznych, przyrządów i doświadczeń, jakim służą wydaje się niezbędny. Możliwe jest stworzenie programów opierających się
Wyłącznie na wykonywaniu doświadczeń i rozwiązywaniu problemów eksperymentalnych. Pozwolę sobie na przytoczenie celów i funkcji dydaktycznych nauczania doświadczenia fizycznego opracowane przez G. Gęburę:
Po pierwsze doświadczenie uczy:
- techniki pracy doświadczalnej- budowy przyrządów i sposobu ich obsługi,
- wykonywania pomiarów lub obserwacji,
- umiejętności łączenia obwodów elektrycznych i odczytywania schematów,
- notowania wyników
- wykonywania obliczeń i korzystania z wyników pomiarów.
Po wtóre:
Przytoczone powyżej umiejętności uczniowie zdobywają tylko przez wykonywanie doświadczeń laboratoryjnych, gdzie sami rozwiązują wiele problemów. Doświadczenia pokazowe (prace wyk. nauczyciel, lub wybrani uczniowie) realizują w mniejszym stopniu wymienione założenia, ale mają też swoje zalety. Można w ten sposób zbudzić zainteresowanie, można pokazać pewne aspekty metodologiczne i mogą one stanowić wprowadzenie do samodzielnych doświadczeń. Jak starałem się dowieść, doświadczenie jest bardzo ważnym aspektem nauczania i nie można rezygnować z niego przy prowadzeniu zajęć.