„Cybernauci – kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci”
W okresie od października 2018 do grudnia 2018 r. nasza szkoła wzięła udział w projekcie „Cybernauci – kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci”, finansowanym ze środków Ministra Edukacji Narodowej i objęty honorowym patronatem przez Ministerstwo Cyfryzacji, Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji. W ramach projektu uczniowie wybranych klas szkoły podstawowej, ich rodzice oraz nauczyciele uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez trenera - Emisariusza Bezpiecznego Internetu.
Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa podczas korzystania z sieci przez dzieci i młodzież, a także rodziców, opiekunów i nauczycieli.
O korzyściach płynących z użytkowania Internetu, a także o zagrożeniach, jakie w nim czyhają na nieświadomych internautów, o sposobach zabezpieczania kont oraz zasadności unikania zachowań ryzykownych w sieci mówił, wykorzystując liczne materiały edukacyjne, w tym filmy, trener Jarosław Basaj z Radomia. Poprowadził on warsztaty, które w sposób praktyczny pozwoliły zrozumieć biorącym w nich udział, na czym polega kształtowanie wizerunku w sieci, o komunikacji w sieci, jakie są podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci, jak można wykorzystywać Internet w różnych celach np. do nauki, zabawy, utrzymywania kontaktów z innymi osobami, rozwijania kreatywności.
Rodzicom uświadomiono, jak ważna jest rozmowa z dziećmi o zagrożeniach i co może się stać, gdy dziecko korzysta z Internetu w sposób nieostrożny.
Nauczyciele mogli usystematyzować wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa, poszerzyli swoją wiedzę w tym zakresie oraz zdobyli nowe informacje na temat form wspomagania swoich uczniów w korzystaniu z nowych technologii oraz wykorzystania globalnej sieci w procesie wychowawczym.
W ramach projektu odbyły się warsztaty:
- po ok. 4 godziny zajęć z uczniami klas: 4 i 7,
- 2 godziny zajęć z nauczycielami,
- 1 godzina zajęć z rodzicami.
Beata Stanik (koordynatorka projektu na terenie szkoły)
Tak. Pomagam!
W dniu 7 grudnia 2018 roku wolontariusze ze Szkolnego Koła Caritas przy PSP w Wolanowie wzięli udział w Ogólnopolskiej Zbiórce Żywności na rzecz osób starszych. W jednym z marketów młodzież z opiekunami rozdawała ulotki, odbierała zakupione towary (produkty o długim terminie przydatności), segregowała je i pakowała. Wszyscy cieszyliśmy się, gdy dzięki ofiarności radomian pojemniki szybko się zapełniały.
Pomagamy, bo chcemy, żeby nikt w czasie nadchodzących świąt nie był głodny!
Opracowała Agnieszka Wlazło
Nie bądź obojętny!
W dniu 23. listopada 2018 roku wolontariusze ze Szkolnego Koła Caritasprzy PSP w Wolanowie pod opieką p. J. Bednarek i A. Wlazło wzięli udział w zbieraniu funduszy na paczki świąteczne dla osób starszych, podopiecznych radomskiej Caritas. To właśnie ta organizacja była głównym organizatorem akcji skierowanej do radomian. Wolanowscy ochotnicy, wrażliwi na ludzką biedę, kwestowali w Galerii Słonecznej. Zachęcali, namawiali, dziękowali, rozdawali uśmiechy, a puszki błyskawicznie się napełniały… Jesteśmy dumni, że nadal mamy uczniów, którzy swój wolny czas chcą poświęcać potrzebującym. Dziękujemy też rodzicom za wsparcie organizacyjne.
Opracowała Agnieszka Wlazło
„Polacy Polakom”
Mazowiecki Kurator Oświaty oraz Fundacja „Kresy w potrzebie- Polacy Polakom” ogłosili kolejną edycję zbiórki „Świąteczna Paczka”. Wzięła w niej udział również nasza szkoła. Do 4 grudnia wolontariusze pod nadzorem Opiekunów SK Caritas bierali produkty żywnościowe i chemiczne. Dzięki zaangażowaniu rodziców, nauczycieli i uczniów zgromadziliśmy:
Wpłaty na obiady w szkolnej stołówce w Wolanowie Miesiąc styczeń 2019
konto
05 9115 0002 0030 0300 0332 0001
Na wpłacie podajemy imię i nazwisko korzystającego ze stołówki oraz klasę. W tytule wpłaty przelewu podajemy miesiąc i rok, na który wykupywane są obiady.
* Wpłaty dokonujemy z góry na dany miesiąc do 24 grudnia 2018 r. obejmujący okres żywienia: od 01 stycznia do 31 stycznia 2019 r. (18 dni roboczych)
* Zwrot za niewykorzystane obiady następuje od następnego dnia po zgłoszeniu nieobecności. .
* Nieobecność zgłaszamy telefonicznie w sekretariacie szkoły tel. 690 004 738 lub u intendenta tel. 574002802.
Prosimy o wpłacenie kwoty podanej w informacji, bez dokonywania zaokrągleń.
Wysokość wpłaty za miesiąc styczeń(18 dni): 63,00 ( 3,50zł X 18 dni = 63 zł)
Konkursy, które odbyły się w naszej szkole z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości przez Polskę
W ramach obchodów 100- lecia Odzyskania Niepodległości przez Polska zostały przeprowadzone w naszej szkole dwa konkursy Piosenki i Pieśni Patriotycznej. Laureatkami pierwszego konkursu szkolnego zostały: Milena Sławińska, Joanna Standowicz, Paulina Frąk, Natalia Grzywacz, Julia Siwak i Aleksandra Chodyra. Dziewczęta zaprezentowały się dn.8 listopada w GCK w Wolanowie, zajmując I miejsce.
Dnia 9 listopada 2018 r. odbyła się uroczysta akademia patriotyczna, w czasie której zostały zaprezentowane utwory w wykonaniu finalistów i laureatów, nagrodzonych w konkursie. O godzinie 11.11 wszyscy uczniowie i nauczyciele wspólnie zaśpiewali czterozwrotkowy hymn narodowy, włączając się tym samym w akcję Ministerstwa Edukacji Narodowej „Rekord dla Niepodległej”.
Kolejny konkurs został zorganizowany w PSP w Mniszku w dniu 30 listopada w dwóch kategoriach wiekowych. W przedziale klas 1-4 naszą szkołę reprezentowali: Agata Jasińska i Mikołaj Gibała z kl. I a , zajmując III miejsce, natomiast Zuzanna Golińska z klasy 7b reprezentowała klasy starsze i otrzymała wyróżnienie.
Uczniowie z naszej szkoły wzięli również udział w Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim „Myśmy wciąż do Niepodległej szli”. Patriotyczne wiersze, napisane przez młodych poetów z naszej szkoły zostały zaprezentowane w Galerii Poezji na korytarzu szkolnym oraz w Kąciku Młodego Literata na stronie szkoły.
SPEKTAKLE PROFILAKTYCZNE KRAKOWSKIEGO TEATRU „KURTYNA”
W dniu 23 listopada gościł w naszej szkole Teatr „Kurtyna” z Krakowa z profilaktycznymi spektaklami. I tak, najmłodsi uczniowie obejrzeli edukacyjną bajkę „Jestem królem zamku” i dowiedzieli się, że dobry król to taki, który cierpliwie słucha, co inni mają do powiedzenia, pomaga rozwiązywać zmartwienia i problemy innych, rozmawia ze swoimi poddanymi i na nich nie krzyczy, nie ucieka przed ludźmi i stara się swoim postępowaniem dawać dobry przykład. Uczniowie klas 4-7 mogli zobaczyć przedstawienie, zatytułowane „Moja historia”, w którym poruszono problemy budowania poczucia własnej wartości przez nastolatków. Główna bohaterka spektaklu podejmuje wyzwanie i zaczyna dążyć do realizacji słusznych celów w realnym świecie, akceptując stawiane wyzwania i odbudowując poczucie swojej tożsamości i miejsca w grupie rodziców, nauczycieli i przyjaciół. Natomiast uczniowie klas ósmych oraz gimnazjaliści obejrzeli przedstawienie pt. „Wyzwanie”, na podstawie którego mogli wnioskować, jak podejmować racjonalne decyzje w oparciu o posiadane informacje i ocenę skutków własnych działań. Przedstawienia, podobnie jak w poprzednich latach, dostarczyły sporej dawki emocji i przemyśleń potrzebnych w procesie kształtowania właściwych postaw i zachowań.
Międzynarodowy Dzień Tolerancji
Międzynarodowy Dzień Tolerancji to święto obchodzone corocznie 16 listopada.
Zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1995 roku z inicjatywy UNESCO. Jak mówi Deklaracja Zasad Tolerancji: „Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności.
To nie tylko moralny obowiązek, ale także prawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju.”
22 listopada 2018 roku, z inicjatywy SU, obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Tolerancji. Uczniowie z klas VIII szkoły podstawowej i klas III gimnazjum tego dnia mieli możliwość zaprezentowania kultury i stroju różnych grup młodzieżowych. Pozostali uczniowie zostali poproszeni o przyjście tego dnia do szkoły w ubraniu w kolorze żółtym - symbolizującym tolerancję. Odzew był zaskakujący – wielu uczniów chciało zaprezentować w ten sposób swoją postawę. Poza tym w holu głównym zostały umieszczone hasła i cytaty mówiące o tolerancji.
Każdego dnia możemy dawać wyraz swej tolerancji lub nietolerancji wobec „inności” - w autobusie, na ulicy, w pracy, szkole, dyskotece, kinie...
Opracował SU