INNOWACJA PEDAGOGICZNA „TEATR Z KLASĄ”

Drukuj

 

Uzasadnienie potrzeby innowacji:

Innowacja będzie wprowadzana w Publicznym Gimnazjum w Wolanowiew klasie pierwszej. Przewidywany czas realizacji: 22 października 2013 - 1 czerwca 2016.

Innowacja będzie realizowana z uczniami klasy I c przez: p. Annę Kosiec (nauczyciel plastyki, muzyki, zajęć artystycznych), p. Janinę Laskowską (nauczyciel bibliotekarz), p. Jolantę Węglicką (nauczyciel j. polskiego) .

Jest to propozycja rozszerzenia oferty edukacyjnej w szkole, wyjścia naprzeciw zainteresowaniom uczniów, a tym samym wzbogacenie wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki teatralnej, literackiej i artystycznej.

Wdrożenie jej nastąpi w cyklu trzyletnim na lekcjach: języka polskiego, plastyki, muzyki, zajęciach artystycznych i godzinie wychowawczej oraz na zajęciach pozalekcyjnych w formie: koła teatralnego, koła artystycznego (plastycznego, muzycznego) i koła polonistycznego.

Najważniejszym wymiarem podejmowanych działań innowacyjnych ma być wzbogacenie ucznia w takie wartości, jak wrażliwość, wyobraźnię, aktywność, kreatywność i otwartość.

Zakłada się wykorzystanie: dramy, inscenizacji, różnorodnych form pracy nad lekturą, tekstem literackim oraz form plastyczno- muzycznych, udział w konkursach, festiwalach i przeglądach teatralnych, wyjściach do teatru i kina oraz w przygotowaniu przedstawień dla rodziców i młodzieży.

Głównymi zasadami tej edukacji powinno być nauczenie młodych ludzi poszukiwania, dostrzegania i odkrywania wartości teatralnych, analizowania i wyciągania wniosków z różnego rodzaju przeżywanych doświadczeń ludzkich, rozwijania humanistycznych motywacji wyborów opartych na własnych przemyśleniach i zdobytej wiedzy, przewidywania następstw podjętych decyzji, przekazanie uczniom systemu wartości uniwersalnych, powszechnie uznanych w kulturze i tradycji.

Wydaje się to niezwykle skuteczne, gdyż w wieku 13-16 lat następuje wzmożony rozwój moralny młodego człowieka.


Tematyka materiału edukacyjnego

Proponowany cykl zajęć literacko- teatralnych jest odpowiedzią na konieczność wzbogacenia oferty edukacyjnej szkoły. Skierowany jest do uczniów klasy I C gimnazjum i będzie kontynuowany w następnych latach.

Treści programowe realizowane w ramach lekcji są uzupełniane różnorodnymi działaniami z zakresu edukacji teatralnej na zajęciach pozalekcyjnych.

Innowacja „Teatr z klasą” jest opracowana na podstawie treści kształcenia zawartych w programach: język polski- PG- 1/2011, plastyka-PG-12/2011, muzyka- PG- 13/2011, zajęcia artystyczne-PG-19/2011i20/2011.

Innowacji przyświeca zasada systematyczności i stopniowania trudności w rozwoju artystycznym młodzieży.

Udział w zajęciach kół pozalekcyjnych stwarza młodzieży możliwość twórczego rozwijania zainteresowań teatralnych, aktorskich, plastycznych, muzycznych, recytatorskich i innych. Podstawą zajęć kreatywności teatralnej będą różnego typu improwizacje i doskonalenie technik aktorskich.

Na lekcjach języka polskiego uczniowie będą zdobywać podstawową wiedzę z zakresu historii teatru, poznawać zasady pracy twórców teatru, aktorów, rodzaje form dramatycznych jako dzieła literackiego, rozwijać umiejętności pisarskie i literackie tworząc recenzje, sprawozdania, scenariusze, teksty krytyczne, itp., a w rezultacie być aktywnym, świadomym i krytycznym odbiorcą kultury.

Na lekcjach plastyki realizowane będą zadania z zakresu promocji widowiska teatralnego; afisz, zaproszenie, plakat teatralny i wystawy.

Na lekcjach muzyki realizowana będzie tematyka dotycząca rodzajów teatru muzycznego: opera, operetka, musical oraz rola muzyki w pełnej percepcji teatru.

Na zajęciach artystycznych wprowadzane będą zagadnienia dotyczące elementów dekoracji teatralnej, happeningu. Rola plakatu i afisza w przedstawieniu teatralnym.

W ramach zajęć pozalekcyjnych koła teatralnego i godzin wychowawczych realizowane będą cele i treści zawarte w innowacji, m.in.: praca nad wyrazem scenicznym, postawą aktorską, praca nad spektaklem teatralnym, a także wyjścia do teatru .

Grupa w ciągu roku szkolnego przygotuje przedstawienia teatralne, ponadto praca dotyczyć będzie: konkursów recytatorskich i literackich.

Na zajęciach koła artystycznego realizowane będą zadania związane z tworzeniem przedstawienia, scenografii teatralnej, kostiumów, masek, lalek, wykonywanie przez uczniów elementów dekoracji, zagadnienia przestrzeni teatralnej i scenicznej, opracowanie (zgranie muzyki i efektów dźwiękowych).

 

Cele innowacji pedagogicznej:

Innowacja pedagogiczna „Teatr z klasą” zakłada realizację następujących celów kształcenia i wychowania:

  • Cele ogólne:
  1. Umożliwienie częstego kontaktu ze sztuką teatralną, przygotowanie do odbioru dzieła literackiego, plastycznego i muzycznego.
  2. Rozwijanie indywidualnych zdolności, zainteresowań oraz aktywności twórczej.
  3. Zintegrowanie zespołu, stworzenie atmosfery akceptacji i zaufania, rozwijanie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
  4. Pobudzanie do działań artystycznych, dostarczanie przeżyć emocjonalnych
    i estetycznych, umożliwienie prezentacji własnych dokonań, przygotowanie do udziału w konkursach recytatorskich i wystąpieniach teatralnych.
  5. Budowanie u ucznia poczucia własnej wartości.
  6. Wyrabianie nawyków i motywacji do świadomego uczestnictwa w kulturze.

• Cele szczegółowe:

  1. Rozbudzanie teatralnych zainteresowań uczniów
  2. Poznanie najważniejszych faktów związanych z historią teatru.
  3. Rozpoznawanie rodzajów oglądanych przedstawień.
  4. Zdobywanie ogólnej wiedzy teoretycznej dotyczącej teatru i jego znaczenia.
  5. Motywowanie do pracy w zespole, rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej.
  6. Kształcenie w zakresie pięknego czytania, poprawnego wysławiania się i swobody wypowiedzi.
  7. Praca nad intonacją i modulacją głosu i ruchem scenicznym.
  8. Udział w życiu kulturalnym szkoły, przygotowanie części artystycznej i scenografii
    na uroczystości szkolne.
  9. Stworzenie możliwości rozwoju uzdolnień teatralnych, plastycznych i wokalnych uczniów.

10. Rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak np. tolerancja, życzliwość, otwartość, szacunek, odpowiedzialność, pracowitość, rzetelność, pomysłowość.

11. Budowanie więzi emocjonalnych z rówieśnikami i nauczycielem.

12. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni i aktywności twórczej młodego człowieka.

 

 Treści programowe
Klasa I

 

Treści programowe

 

 

 

Zajęcia pozalekcyjne

 

  • Lekcje j. polskiego, plastyki, godzina wychowawcza
  • Czym jest teatr? Gromadzimy pojęcia związane z teatrem.
  • Historia teatru. Od antyku
    i starożytności do teatru szekspirowskiego
  • Teatr w poezji, poezja w teatrze. Estrada „jednego wiersza”
  • Recytacje indywidualne i zbiorowe
  • Teatr dramatyczny. Budowa dramatu. Rodzaje dramatu: komedia i tragedia
  • Scenariusz teatralny Inscenizowanie wybranych scen
  • Redagowanie i wykonanie zaproszenia teatralnego
  • Plakat i afisz teatralny
  • Lekcja otwarta dla uczniów i nauczycieli
  • Organizacja wycieczek do teatru.
  • Zasady zachowania w teatrze. Teatralny savoir- vivre
  • Udział w spektaklach teatralnych. Wyjścia z uczniami do teatru
  • Przestrzeń teatralna. Zwiedzanie teatru
  • Twórcy teatru. Praca reżysera, choreografa, scenarzysta
  • Projekcja filmów z zakresu sztuki teatralnej

 

 

  • Udział uczniów w zajęciach kół pozalekcyjnych: teatralnego, języka polskiego i artystycznego(plastycznego)

 

  • Teatry w Polsce- zapoznanie z różnymi typami teatrów

 

  • Utwory literackie w interpretacji uczniów.
  • Aktor w teatrze. Na czym polega warsztat pracy aktora
  • Poznajemy różne techniki teatralne
  • Techniki panowania nad emocjami.
  • Próby reżyserskie scenek teatralnych
  • Gimnastyka buzi i języka, czyli ćwiczenia dykcyjne. Emisja głosu.
  • Ruch sceniczny
  • Propozycje scenariuszy

 

  • Poznanie znaczenia scenografii teatralnej. Sztuka kształtowania przestrzeni teatralnej
  • Oprawa plastyczna sztuki, dekoracja, kostium, rekwizyt, charakteryzacja postaci, oświetlenie
  • Tworzenie dekoracji i oprawy plastycznej przedstawień szkolnych
  • Przygotowanie z uczniami przedstawień szkolnych. Inscenizacja oparta na jednym z omówionych dramatów. Prezentacja własnych aktorskich dokonań
  • Udział w przeglądach teatralnych oraz imprezach okolicznościowych
  • Współpraca z instytucjami kultury

 

 

 

 

 

 

Klasa II

 

Treści programowe

 

 

 

Zajęcia pozalekcyjne

 

  • Lekcje j. polskiego, muzyki, godzina wychowawcza

 

  • Teatr muzyczny-widowisko łączące muzykę i akcję sceniczną

 

  • Misteria- dramaty liturgiczne

 

  • Opera i dramat muzyczny
  • Oratorium-muzycznym odpowiednikiem opery
  • Lekki oddech operetki
  •  Wielcy twórcy opery i operetki

 

  • Groteska na scenie, komizm(komedia).

 

  • Musicalowe szaleństwa. Musical-muzyczny spektakl XX w.
  • Poezja śpiewana. Piosenka poetycka
  • Projekcja  filmów związanych z teatrem operowym, musicalem

 

  • Wyjścia z uczniami do teatru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Udział uczniów w zajęciach kół pozalekcyjnych: teatralnego, języka polskiego i artystycznego(plastyczno- muzycznego)
  • „Uliczka Tradycji”. Kulturalny klimat przedwojennego Radomia.
  • Rola kostiumu i rekwizytu w tworzeniu stylizacji postaci
  • Teatr jako system komunikacji: aktor, widz, przestrzeń teatralna, przestrzeń sceniczna

 

  • Opracowanie(zgranie) muzyki, efektów dźwiękowych
  • Oprawa plastyczna, muzyka, gra aktorska, światło jako elementy składowe w budowaniu widowiska
  • Przygotowanie z uczniami dekoracji (oprawy plastycznej)i muzycznej przedstawień
  • Zajęcia warsztatowe. Warsztat słowny, teatralne czytanie tekstu
  • Analiza tekstu teatralnego
  • Tworzenie postaci scenicznej

 

  • Widowisko poetycko- muzyczne. Przygotowanie z uczniami wieczoru literacko- muzycznego
  • Wycieczka do Kałkowa. Misterium Męki Pańskiej. Twórczość teatrów amatorskich
  • Udział w przeglądach teatralnych

 

  • Współpraca z instytucjami kultury

 

 

 

 Klasa III

 

Treści programowe

 

 

 

Zajęcia pozalekcyjne

 

  • Lekcje j. polskiego, zajęć artystycznych, godzina wychowawcza

 

  • Tajemnice sztuki aktorskiej (od Koryfeusza)
  • Od teatru elżbietańskiego do
    współczesnego

 

  • Teatr współczesny

 

  • Teatr lalkowy - Lalka aktorem
  • Teatr cieni, jako odmiana teatru lalkowego

 

  • Uczucia- twarze- maski. Pantomima.

 

  • Teatr telewizji i radiowy. Produkcja i emisja teatralnych przedstawień telewizyjnych.

 

  • Plakat i afisz teatralny

 

 

 

 

  • Sztuka ulicy- teatr uliczny
  • Happening, performance
  • Teatr plastyczny

 

  • Projekcja filmów dotyczących teatru współczesnego

 

  • Poezja i proza kina
  • Wyjścia z uczniami do teatru i kina.

 

 

 

 

  • Udział uczniów w zajęciach kół pozalekcyjnych: teatralnego, języka polskiego i artystycznego

 

  • Sztuka i improwizacja
  • Radomski Teatr Poszukiwań ,,Resursa”

 

 

  • Wyjazd do Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach. Funkcja lalki teatralnej

 

  • Tworzenie lalek teatralnych
  • Przygotowanie spektaklu lalkowego dla klas młodszych.
  • Rola maska w teatrze. Wykonanie maski teatralnej.
  • Przygotowanie z uczniami dekoracji (oprawy plastycznej)i muzycznej przedstawień
  • Przygotowanie spektaklu dla społeczności szkolnej.
  • Wyznaczniki dobrej improwizacji. Ćwiczenia improwizacji-wzbudzanie
    i wyrażanie emocji

 

  • Happening w szkole

 

  • Granica pomiędzy grą aktorską a własną osobowością

 

  • Udział w przeglądach teatralnych

 

  • Współpraca z instytucjami kultury

 

 

 

 

Metody pracy

  • metoda projektu
  • ćwiczenia dykcji
  • dyskusja
  • działania twórcze
  • metody aktywizujące
  • wyjścia, wycieczki
  • wykład
  • pogadanka
  • praca w grupie
  • burza mózgów
  • drama, improwizacja

Osiągnięcia ucznia

  • sprawne operowanie terminami teatralnymi
  • poprawna wymowa, ruch sceniczny
  • planowanie pracy i nadzór nad przebiegiem określonych projektów teatralnych
  • umiejętność autoprezentacji i prezentacji grupowej
  • umiejętność improwizacji i odgrywania określonych ról
  • świadomość i umiejętność kontrolowania emocji
  • świadome uczestnictwo w kulturze

Osiągnięcia grupy

  • stworzenie zgranego zespołu aktorów
  • spektakle teatralne i uroczystości szkolne
  • oprawa plastyczna i muzyczna przedstawień.
  • udział w przeglądach teatralnych
  • prezentacja osiągnięć na forum szkoły i w środowisku
  • przygotowanie materiałów reklamujących przedstawienie: projektowanie afisza, recenzja, zaproszenie.
  • wrażliwość na piękno i jego wyrazy w sztuce.

 

Ewaluacja osiągnięć w trakcie realizacji innowacji pedagogicznej ”Teatr z klasą”

 

  1. Ewaluacja innowacji „ Teatr z klasą” dokonywana będzie na bieżąco poprzez obserwację zachowań młodzieży.
  2. Uczniowie będą prezentować samodzielnie wykonane prace plastyczne
    i inscenizacje teatralne.
  3. Młodzież weźmie udział w konkursach, festiwalach i przeglądach teatralnych oraz
    w przygotowaniu przedstawień dla rodziców i młodzieży.
  4. Na zakończenie każdego spotkania uczestnicy podsumują swój udział, zaangażowanie
    i stopień atrakcyjności proponowanych działań w formie dyskusji
  5. Ewaluacja będzie przeprowadzana po zakończeniu innowacji, aby poznać efekty włożonej pracy i wyciągnąć konstruktywne wnioski na przyszłość. Opracowana zostanie ankieta dla uczniów.

Ciekawą formą ewaluacji jest również premiera przestawienia, uznanie widowni, to też najlepsza ocena wysiłku za trud włożony w przygotowanie inscenizacji.

Literatura przedmiotu:

  1. A. Siedlecki, Sekrety techniki aktorskiej, wyd. FOSZE, Rzeszów 2007
  2. B. Bartoszewicz, A. Hausbrandt, „Idziemy do teatru”, wyd.CRZZ, Warszawa 1966
  3. T. Borowczyk, „Jak kształcę kulturę teatralną moich uczniów”. „Język polski w szkole”, nr 3, Kielce 2002/2003
  4. A. Hausbrandt, „Elementy wiedzy o teatrze”, wydanie trzecie, WSiP, Warszawa 1990
  5. W. Bobiński, „Świat w słowach i obrazach” kl. I-II-III,  WSiP, Warszawa 2013
  6. D. Stępień, W Sygut, „Sztuka w zasięgu ręki”, MAC, 2011
  7. T. Wójcik, „Muzyczny świat”, MAC,2011
  8. M. Czuj, „Malarstwo i rzeźba”, MAC, 2012
  9. M. Węglińska, „Jak przygotować się do lekcji”, wyd. Impuls, Kraków 1998

 

 

Autorzy:

Anna Kosiec
Janina Laskowska
Jolanta Węglicka

 

Saturday the 27th. Publiczna Szkoła Podstawowa w Wolanowie. Hostgator coupon - All rights reserved.